loading...
گروه مشاوره تحصیلی هیوا
گروه مشاوران هیوا بازدید : 91 چهارشنبه 06 تیر 1397 نظرات (0)

 

اینترنت از پیشرفته ترین دستاوردهای اخیر بشر است و به خودی خود ابزار بی ضرری است ، اما استفاده بیش از حد و نادرست آن خطر اعتیاد به اینترنت را به دنبال دارد که این پدیده مشکل عمده ای را برای بهداشت روانی افراد جامعه ایجاد کرده است ، شاید به جرات بتوان گفت شایع ترین آسیبی که در حال حاضر خانواده ها به خصوص نوجوانان و جوانان را درگیر نموده است اعتیاد به اینترنت می باشد. اعتیاد به اینترنت به معنای استفاده بیش از حد یا نامعقول و بیمارگونه از اینترنت است . با توجه به تأثیر اعتیاد به اینترنت بر سلامتی ، درمان اعتیاد به اینترنت و نظارت و کنترل بر استفاده از اینترنت در آگاه نمودن افراد جامعه از اثرات مخرب استفاده ناصحیح از اینترنت برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت ضروری می باشد .
در این مقاله به معرفی روش هایی برای درمان اعتیاد به اینترنت می پردازیم .

 

 


روش های درمان اعتیاد به اینترنت ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

 ترک اعتیاد به اینترنت به معنای این نیست که کلاً اینترنت را کنار بگذاریم . در واقع چنین چیزی در زندگی امروزه ممکن نیست هدف ما این است که استفاده از اینترنت را تحت کنترل خود درآوریم . در زیر به چند مورد از راه هایی که به ما کمک می کنند استفاده از اینترنت را تعدیل کنیم اشاره می شود :
 
-پذیرش :  قبول کنید که شبکه های اجتماعی وقت گیر هستند نخستین گام برای رهایی از این مشکل این است که بپذیرید استفاده بیش از حد از این شبکه ها ، باعث اتلاف وقت است . 
-مداوم به تلگرام ، اینستاگرام ، ایمیل ، فیس‌بوک و دیگر شبکه های اجتماعی متصل نشوید.
-اینترنت را به سر سفره‌ نیاورید :  یعنی هنگام صبحانه ، ناهار و شام به گوشی و دیگر شبکه های اجتماعی متصل نشوید . 
-انجام یک کار در اینترنت : در هر بار که به اینترنت می روید تنها یک کار را ، آن هم به طور کامل انجام دهید.
-استفاده نکردن از اینترنت در جمع دوستان : اینترت تلفن ، تبلت ، لپ تاپ یا هر وسیله الکترونیکی دیگر را در هنگام گذراندن زمان با دیگران خاموش کنید .
-با گوشی و اینترنت نخوابید : با اینترنت به تخت خواب نروید و سعی کنید هنگام خواب گوشیتان را کنار بزارید . 
-کم کم شروع کنید : گوشی ، تبلت ، و دیگر وسایل الکترونیکی که با آن به اینترنت وصل می شوید را به طور کامل از زندگیتان حذف نکنید چون سنگ بزرگ همیشه نشانه نزدن است ، سعی کنید آهسته و پیوسته پیش بروید . قطع کردن ناگهانی باعث اضطراب و بی حوصلگی می شود . 
-گوشی  و دیگر وسایل الکترونیکی که با آن به فضای مجازی می روید را دور از خودتان بگذارید : اگر در محل کار یا در خانه هستید سعی کنید آن را جایی بگذارید که جلوی چشم و در معرض دید شما نباشد . 
-به طبیعت بروید : رفتن به کوه و طبیعت برای گردش باعث می شود که  سرویس های مخابراتی و اینترنت در دسترس شما نباشد  
-تغیر طرز فکر : افکارتان را عوض کنید ، تغییر فکر شما باعث تغییر احساسات و رفتارهای شما می شود . به عبارت دیگر اگر تفکر خودتان را در مورد استفاده از اینترنت عوض کنید می توانید احساس راحتی کنید و کمتر از آن استفاده کنید.  
-پیدا کردن کارهای جایگزین به جای اینترنت : به فکر گزینه های جایگزین به جای رفتن به اینترنت باشید ، ابتدا محرک هایی که شما را به گذاراندن وقت در اینترنت وسوسه می کند بشناسید ، وقتی این محرک ها را شناختید به فکر گزینه های جایگزین باشید مثلاً اگر زمان زیادی را در گروه های مختلف مجازی می گذرانید چون تمایل بیشتری به ارتباط اجتماعی دارید ؛ بهتر است این زمان را صرف ارتباط و گفتگوهای حضوری کنید . 
-هزینه فرصت های از دست رفته را حساب کنید : وقتی شما زمان زیادی صرف گشتن  در اینترنت و شبکه های اجتماعی هستید به این فکر کنید که در ازای مصرف این زمان چه کارهای دیگر می توانستید انجام بدهید. 
-عادت های جدید را جایگزین کنید : عادت های ضروری زندگی تان را شناسایی کنید و بدین ترتیب عادت های غیر ضروری را می توانید حدف یا جایگزین کنید مثلاً به جای بازی های اینترنتی از بازی های دسته جمعی و حضوری استفاده کنید
-برنامه ریزی مناسب و منطقی داشته باشید : با یک برنامه ریزی مناسب، تلاش کنید تا روز به روز میزان فعالیت تان در شبکه های اجتماعی را کاهش دهید تا به حد معقول و منطقی برسد.
-از همراهی و همدلی خانواده کمک بگیرید : در طول زمانی که کمتر به فضای مجازی می روید ، بودن در کنار خانواده به شما آرامش می دهد . 
-عضویت خود در گروه ها را محدود کنید : نیازی نیست که به طور مثال در 10 شبکه اجتماعی عضو باشید . در واقع حتی نیازی نیست در ۲ شبکه اجتماعی که کارایی یکسانی دارند عضو شوید ؛ مثلاً یا وایبر را انتخاب کنید یا واتس آپ را نه هر دو . همین کار ، تعداد گروه هایی را که در آن ها عضو هستید و زمانی را که صرف فعالیت در آن ها می کنید ، کاهش می دهد
-فقط زمان هایی از شبکه های اجتماعی استفاده کنید که کارتان را انجام داده اید یا مشغول استراحت هستید. 
-بدون هدف عضو گروه ها نشوید : نیازی نیست در همه گروه ها عضو شوید ، تنها عضو گروه هایی شوید که هدف مشخصی دارند . مثلاً فعالیت در یک گروه کاری، تحصیلی یا خانوادگی می تواند برای شما مفید باشد . تلاش کنید تا از ارتباط با خانم ها و آقایان دیگری که در فضای مجازی پای درد دل های شما می نشینند خودداری کنید چون به تدریج انسان در ارتباط با جنس مخالف در چنین فضاهایی احساس امنیت می کند و به تدریج پیوندهای عاطفی ایجاد می شود و به زندگی زناشویی شما آسیب می رساند . 
 
-بیکار و بی برنامه نباشید : بیکار و بی برنامه بودن در زندگی، شما را به استفاده بیشتر از این نرم افزارها ترغیب می کند.
-کشف نیاز و انگیزه درونی : نیازی را که برای رفع آن در شبکه های اجتماعی هستید کشف کنید . 
ببیند که اینترنت چه نیازهایی را در شما برطرف می سازد که این قدر به فعالیت در آن ها علاقه دارید . تلاش کنید تا آن نیازها را کشف و برای تامین آن ها راه بهتری پیدا کنید . 
-محدود کردن زمان استفاده : برای استفاده از شبکه های اجتماعی ، محدودیت زمانی قایل شوید ؛ مثلاً شما می توانید روزی ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت را به این کار اختصاص بدهید . 
 


 

 

 

 


 

 

 

 



منبع : درمان اعتیاد به اینترنت

 

 

 

بازتاب های نوزاد  , بازتاب پلک زدن نوزاد , بازتاب مکیدن نوزاد , بازتاب چنگ زدن نوزاد , بازتاب گام برداری نوزاد , بازتاب بابینسکی نوزاد , بازتاب تونیک گردنی نوزاد , بازتاب مورو در نوزاد , بازتاب کف دستی- چانه ای نوزاد , بازتاب شنا کردن نوزاد , افسردگی و علائم آن , انواع افسردگی , روش های فرزند پروری و تاثیرات آن بر کودک , علل خیانت مردان به زنان , رابطه ترتیب تولد و شخصیت فرزندان , علل خیانت زنان به مردان , وسواس چیست ؟ انواع ، علائم و سن شروع آن , سسن شروع و اهمیت تقلید در کودکان و نوزادان , اعتیاد به اینترنت , مراحل و دوره های تقلید در کودکان و نوزادان , درمان شکست عشقی , پیشگیری از اعتیاد به اینترنت , علائم اعتیاد به اینترنت , درمان اعتیاد به اینترنت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2941
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 125
  • باردید دیروز : 1,435
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,624
  • بازدید ماه : 6,541
  • بازدید سال : 84,977
  • بازدید کلی : 696,504