loading...
گروه مشاوره تحصیلی هیوا
گروه مشاوران هیوا بازدید : 95 یکشنبه 10 تیر 1397 نظرات (0)

 

کودک در هنگام تولد موجود ناتوانی است که برای ادامه زندگی مستقل نیاز به حمایت والدینش دارد و اگر این حمایت در سال های اولیه زندگی به درستی انجام نشود ، کودک در ادامه زندگی با مشکل مواجه می شود ؛ بدرفتاری با کودکان و عدم توجه به نیازهای آنها باعث به وجود آمدن مشکلات روان شناختی در کودکان می شود . کودکانی که مورد آزار قرار گرفته اند در آینده عزت نفس پایینی خواهند داشت و رشد فردی و معنوی و اجتماعی خوبی ندارند و شاید در بزرگسالی نتوانند نقش موثری در جامعه داشته باشند . 
کودک آزاری می تواند آشکار یا مخفی باشد ؛ محروم کردن کودک از غذا ، حبس در خانه ، مجبور کردن کودک به غیبت در کلاس و ... از انواع کودک آزاری مخفی است . تنبیه بدنی و تجاوز هم از نوع کودک آزاری آشکار جسمی است . با توجه به مطالب بیان شده و اثرات زیان آور و ویرانگرکودک آزاری بر جسم  و روان کودک در زمان حال و آینده مشکل کودک آزاری نیاز به بررسی ، تحقیق و پیشگیری دارد . 
علل کودک آزاری مختلف است و در خانواده ها و جوامع گوناگون به شکل های مختلفی دیده می شود ؛ در این مقاله به انواع کودک آزاری از جمله کودک آزاری جسمی ، عاطفی ، غفلت ، جنسی و اقتصادی می پردازیم . 

 

 



کودک آزاری جسمی

کودک آزاری جسمی آسیبی است که شامل مواری چون ضربه زدن ، داغ کردن ، آسیب رساندن به سر ، شکستگی ، آسیب های درونی ، زخمی کردن یا هر شیوه دیگر از آسیب جسمانی می شود ؛ به طور کلی ، آزار جسمانی شامل آسیب هایی نظیر ضربه ، سوختگی ، ضربه به سر ، شکستگی ، آسیب های داخلی ، زخم و سایر اشکال آسیب جسمانی است که حداقل به مدت 48 ساعت دوام داشته باشد .
روانشناسان و روانپزشکان معتقدند که تنبیه بدنی و آزار جسمی کودک راه موثری برای تربیت نیست و فقط تاثیری موقتی و کوتاه مدت دارد که باعث افزایش خشونت ، تنفر و انگیزه  انتقام جویی در کودکان می شود . تنبیه می تواند باعث شکل گیری انواع ترس در کودکان شده و به اعتماد به نفس آنها ضربه می زند . 

 


 

 

 

 

کودک آزاری عاطفی

کودک آزاری عاطفی شامل سرزنش ، ترساندن ، دست انداختن ، کنترل زیاد ، تهدیدهای کلامی ، تمسخر ، تحقیر کودک ، سپر بلا کردن کودک ، فراهم نکردن نیازهای ضروری کودک به صورت عمدی و بهره کشی اقتصادی از کودک است که این آزار عاطفی منجر به اختلال رفتاری ، شناختی ، عاطفی و یا فکری در کودک می شود که علاوه بر خانواده هایی که از لحاظ اقتصادی مشکل دارند ، در خانواده های نسبتا مرفه جامعه نیز دیده می شود.  طبق تحقیقات انجام شده میزان کودک آزاری عاطفی در دختران و فرزندان اول بیشتر از پسران و فرزندان بعدی است . متأسفانه بسیاری از والدین ، این موارد را کودک آزاری به شمار نمی آورند .


 میزان کودک آزاری عاطفی در دختران بیشتر از پسران است . 


کودک آزاری از نوع بی توجهی و غفلت

بی توجهی یعنی اینکه والدین کارهای لازم برای رفع نیازهای کودک انجام ندهند و شامل سه دسته جسمانی ، آموزشی و عاطفی است . 
بی توجهی جسمانی : نبودن مراقبت بهداشتی ، رها کردن کودک ، تغذیه نامناسب ، پوشاک و بهداشت نامناسب و ...
بی توجهی آموزشی : اجازه دادن به کودک برای فرار از مدرسه ، عدم نام نویسی کودک در مدرسه
بی توجهی عاطفی : عدم تأمین عاطفی ، کودک را در معرض آزار همسر قرار دادن ، اجازه مصرف مواد و الکل به کودک دادن ، محبت نکردن به کودک ، در حضور کودک همسر را مورد آزار و اهانت قرار دادن 
فقر فرهنگی و نا آگاهی والدین از نیازهای تربیتی و حقوق کودکان همواره آزار و اذیت کودکان را به دنبال دارد . 

 

کودک آزاری جنسی

آزار جنسی هر تعامل و تماس جنسی است که بین کودک و بزرگسال است و کودک از آن رضایت ندارد و این تعامل در دامنه وسیعی قرار دارد که از نشان دادن آلت تناسلی بزرگسال به کودک و برعکس ، مجبور کردن کودک به روسپی گری و استفاده از فیلم های مستهجن تا رابطه جنسی با کودک را شامل می شود . آزار جنسی هم چنین شامل تجاوز جنسی به کودک و استثمار جنسی هم می شود . کودک آزاری جنسی به عنوان خشونت جنسی علیه کودک در نظر گرفته می شود .

 

کودک آزاری اقتصادی 

کودک آزاری اقتصادی به معنی سوء استفاده از کودک به منظور کسب درآمد و عدم تخصیص آن درآمد به خود کودک می باشد . کارهایی مانند مجبور کردن کودک به انجام کارهای خارج از خانه ، گدایی کردن و کار اجباری کودک آزاری اقتصادی محسوب می شوند . 


منابع : 
پیشگری از کودک آزاری  و درمان آن ؛ سمیرا حبیبی ، مریم گوهری مقدم 
کودک آزاری ، علل و انواع ؛ با اشاره به حقوق کودک و نقش مهم خانواده در بروز آن ؛ لیلا مشرفیان دهکردی

 

 

 

 


منبع : انواع کودک آزاری

 

 

 

 

بازتاب های نوزاد  , بازتاب پلک زدن نوزاد , بازتاب مکیدن نوزاد , بازتاب چنگ زدن نوزاد , بازتاب گام برداری نوزاد , بازتاب بابینسکی نوزاد , بازتاب تونیک گردنی نوزاد , بازتاب مورو در نوزاد , بازتاب کف دستی- چانه ای نوزاد , بازتاب شنا کردن نوزاد , افسردگی و علائم آن , انواع افسردگی , روش های فرزند پروری و تاثیرات آن بر کودک , علل خیانت مردان به زنان , رابطه ترتیب تولد و شخصیت فرزندان , علل خیانت زنان به مردان , وسواس چیست ؟ انواع ، علائم و سن شروع آن , سسن شروع و اهمیت تقلید در کودکان و نوزادان , اعتیاد به اینترنت , مراحل و دوره های تقلید در کودکان و نوزادان , درمان شکست عشقی , پیشگیری از اعتیاد به اینترنت , علائم اعتیاد به اینترنت , درمان اعتیاد به اینترنت , کودک آزاری , انواع اعتیاد به اینترنت , بلوغ جنسی و جسمی در پسران , علل کودک آزاری , انواع کودک آزاری , اختلالات شخصیت

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2941
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 134
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 1,015
  • باردید دیروز : 591
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 1,015
  • بازدید ماه : 8,330
  • بازدید سال : 86,766
  • بازدید کلی : 698,293