loading...
گروه مشاوره تحصیلی هیوا
گروه مشاوران هیوا بازدید : 89 شنبه 13 مرداد 1397 نظرات (0)

 

قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه مناظره شبکه یک درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: بحث کنکور سال‌های سال، داستانی برای کشور شده بود و با این شعار که خانواده‌ها را دچار استرس می‌کند، تلاش کردیم راهکاری پیدا کنیم که فضای استرس را کم کنیم.



احمدی لاشکی افزود: تا امروز یکی از پر اعتمادترین جاها در کشور که دغدغه مردم را کم کرده است، همین سازمان سنجش است؛ در آزمون‌های دیگر می‌بینیم که یکی در آزمون شرکت می‌کند و یکی دیگر قبول می شود یا نمره علمی را اعلام نمی‌کنند اما سازمان سنجش نمره علمی را دقیق اعلام می‌کند البته گاهی می‌تواند موردی، اتفاقاتی بیفتد .

وی ادامه داد: مجلس به دنبال جایگزین مناسب بوده است و هنوز هم اینکه بتواند مشکل را حل کند، توفیق نداشت؛ امسال یک میلیون و 11 هزار داوطلب در کنکور شرکت کردند که نشان می‌دهد یک عرصه مهم در حوزه علمی است که اتفاق می‌افتد و متولی آن را هم به سازمان سنجش آموزش کشور دادیم.
وی در خصوص قانون حذف کنکور گفت: موضوع بحث فعلی این است که سوابق تحصیلی مثبت یا قطعی اعمال شود و قانون مشکل ندارد و ضرورت داشت که قانون سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شود زیرا موارد مختلفی را می‌دیدیم به عنوان مثال رقابت بین دانشگاه آزاد و پیام نور وجود داشت که هر کدام جداگانه آزمون می‌گرفتند ولی اکنون دانشگاه آزاد مستقل آزمون برگزار نمی‌کند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس تبصره 4 در ماده 5 آمده است، تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تدریجی و صعودی پس از 5 سال حداقل 85 درصد است.
وی ادامه داد: در سال 97، دانشگاه‌ها و موسسات زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت با آزمون 169 هزار و 98 نفر و دانشگاه آزاد اسلامی با آزمون 36 هزار و 716 نفر پذیرفته شدند و در مجموع 205 هزار و 814 نفر پذیرفته شدند.
احمدی لاشکی افزود: بر اساس سوابق تحصیلی یک میلیون و 76 هزار و 752  به دانشگاه راه یافتند و در دانشگاه آزاد هم 629 هزار و 507 نفر بر اساس سوابق تحصیلی به دانشگاه رفتند  که در مجموع عدد یک میلیون و 706 هزار 303 نفر می‌شود.
وی تصریح کرد: به این معناست که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی به 85 درصد برسد بر اساس آمار به 89 درصد و بالاتر رسیده است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: قانون رعایت شد و 11 نفر شورای سنجش و پذیرش تعیین کردیم که اینها تصمیم‌گیری کنند؛ 3 تا وزیر شامل وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت و درمان هستند ، 3 تا معاون آموزشی آنها هستند، یک نفر دبیر جلسه، رئیس سازمان سنجش و 4 نفر دیگر از دانشگاه و غیره است اما حق رأی را فقط همان 7 نفر دارند.
وی ادامه داد: در جلسه، وزارت آموزش و پرورش 50 درصد سوابق تحصیلی قطعی را پیشنهاد داده است، وزارت بهداشت 30 درصد مثبت، وزارت علوم 30 درصد مثبت و سازمان سنجش 30 درصد مثبت را پیشنهاد داده است و نتیجه آن 30 درصد قطعی بود.
احمدی لاشکی در خصوص تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: تصحیح امتحانات نهایی نیز یکی از مواردی است که باید به آن دقت شود ممکن است مصحح امتحانات فرد سخت گیری باشد و برای یک دانش آموز دیگر، مصحح فرد سخت گیری نباشد.
وی درباره گرایش دانش آموزان به رشته‌های تجربی و پزشکی افزود: انبوه علاقه با رشته‌های پزشکی است که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کردیم که 50 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی حرفه ای و مهارتی ساماندهی شوند البته با توجه به اینکه رشته های فنی حرفه ای و کاردانش از امسال 3 ساله خواهند شد دچار کمبود نیروی انسانی هستند.
احمد حج‌فروش پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت نیز اظهار کرد: خوب است از جایی شروع کنیم که اصالت و رسمیت دارد یعنی از قانون شروع کنیم؛ سازمان سنجش 11 سال است که دارد قانون ستیزی و قانون‌گریزی می‌کند.
وی ادامه داد: مطابق بند صریح قانون، در سال اول اجرای این قانون، تأثیر سوابق تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از 5 سال حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی باشد؛ در سال اول اجرای قانون، سابقه تحصیلی حداقل 25 درصد است.
حج‌فروش افزود: از سال 93، سازمان سنجش باید تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور را 66.7 درصد قرار می‌داد، اگر سوگیری به سمت کنکور نداشت و اگر سازمان نفع اقتصادی نداشت.
وی تصریح کرد: یعنی سوابق تحصیلی را به صفر رسانده و کنکور را به صد رسانده است.
این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه نظرسنجی مناظره اشتباه است، گفت: سابقه تحصیلی زهرمار و کنکور، عسل است چرا که ضریب کنکور 100 و ضریب سابقه تحصیلی صفر است؛ اگر جای این دو را عوض کنید، نتیجه نظرسنجی نیز تغییر خواهد کرد.
وی در خصوص آمار پذیرش دانشگاه ادامه داد: 900 هزار نفر در کنکور شرکت کردند و یک میلیون و 340 هزار نفر ظرفیت کل است بر این اساس آن تعدادی که بدون ظرفیت در کنکور شرکت کردند از کره دیگر آمده‌اند.
حج‌فروش ادامه داد: آن تعدادی که بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند باید شهریه بدهند و اکثریت مردم پول شهریه را ندارند.
وی به انتقاد از سوالات چهار گزینه‌ای کنکور پرداخت و گفت: سوالات چهارگزینه‌ای پایین‌ترین درجه علمی را دارد و افراد در یک مسابقه شرکت می‌کنند که چه کسی ترفندهای بهتری بلد است که بتواند تست بزند و این در حالی است که در دانشگاه های مطرح مانند هاروارد کارنامه تحصیلی دانش آموزان را ارزیابی می‌کنند.
این کارشناس آموزشی در خصوص تصحیح سوالات امتحانی گفت: 2 مصحح سوالات امتحانی را تصحیح می‌کنند و اگر اختلاف نظرشان زیاد باشد مصحح دیگری نیز تصحیح خواهد کرد .

 

منبع : فارس


منبع : پیشنهاد تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2941
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 654
  • باردید دیروز : 591
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 654
  • بازدید ماه : 7,969
  • بازدید سال : 86,405
  • بازدید کلی : 697,932