loading...
گروه مشاوره تحصیلی هیوا
گروه مشاوران هیوا بازدید : 128 یکشنبه 10 تیر 1397 نظرات (0)

 

در عرف تهدید ترساندن و بیم دادن به دیگری است . در قانون هم همین تلقی از تهدید شده است . از این رو در قانون به جرم تهدید توجه شده است که عمل تهدید موجب ترس و اضطراب در افراد می شود و آسیب هایی از جمله از بین رفتن امنیت و آسایش به زندگی اجتماعیشان وارد می کند  . علاوه بر این تهدید با ایجاد ترس و وحشت در افراد باعث می شود که روحیه فرد صدمه ببیند و برای انجام امور روزمره دچار مشکلات عدیده ای شوند . بر این اساس قانون گذار با تعریف جرم تهدید ، تصمیم گرفت تا از آرامش عمومی و فردی در جامعه محافظت کند . بنابراین در این مقاله ابتدا به مفهوم جرم تهدید می پردازیم و سپس شرایط تحقق جرم تهدید را بررسی می کنیم .


 تهدید بیان یک رفتار بد و نامشروع است که تهدید کننده قصد انجام آن را دارد 


 

جرم تهدید چیست ؟

وقتی فردی قصد انجام یک رفتار بد و نامشروع را دارد و آن را بیان کند ، عمل تهدید صورت گرفته است . از این تعریف متوجه می شویم که موضوع تهدید باید بیان یک رفتار غیر قانونی و نامشروع باشد ؛ بنابراین برای مثال وقتی کسی دیگری را تهدید کند که اگر قرضت را پس ندهی از تو شکایت می کنم ، این عمل تهدید نیست . زیرا عملی که قصد انجامش را دارد ( شکایت بابت بدهی ) غیر قانونی و نامشروع نیست . اما وقتی کسی به دیگری بگوید اگر سند را امضا نکنی تو را می کشم ، این عمل تهدید است . 

تهدید در این موارد بدون توجه به اینکه حین یا ضمن عمل دیگری صورت گرفته باشد به عنوان یک جرم مستقل در نظر گرفته می شود . برای مثال در صورتی که فردی ضمن سرقت از دیگری او را تهدید به قتل کند ، تهدید کننده هم مرتکب جرم سرقت و جرم تهدید شده است . 

علاوه بر آنچه گفته شد تهدید در موارد زیر هم به عنوان جرم مستقل در نظر گرفته شده است :
تهدید به وسیله چاقو و یا هر اسلحه دیگر
تهدید در گرفتن سند یا نوشته 


 

 

 

 

شرایط تحقق جرم تهدید

برای اینکه عملی تهدید تلقی شود ، باید به شرایط تحقق جرم تهدید دقت کرد :

- هر گاه کسی دیگری را به هر نحوی تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا تهدید به فاش کردن رازی کند ، جرم است .

- اینکه تهدید کننده ، بواسطه تهدید ، وجه مالی و یا انجام کار یا عدم انجام دادن کاری را از تهدید شونده تقاضا کرده باشد یا تقاضا نکرده باشد ، در تهدیدی بودن اعمال بالا تاثیری ندارد .  

- تهدید با هر لفظی صورت می گیرد ، حتی با کنایه هم صورت می گیرد و اینطور نیست که حتما باید به صورت واضح باشد .

- تهدید به صورت غیر مستقیم هم صورت می گیرد . در نتیجه اگر تهدید کننده بداند که موضوع تهدید ، حتی اگر مستقیم هم بیان نکند ، باز هم به گوش قربانی می رسد ، جرم تهدید صورت می گیرد . بنابراین تهدید می تواند به خود مخاطب ، همسر یا فرزند یا سایر نزدیکان او باشد .

- تهدید باید موثر باشد . یعنی تهدید کننده باید قادر به انجام موضوع تهدید باشد تا جرم تهدید صورت بگیرد . 

-میزان تاثیر تهدید در افراد مختلف متفاوت است و بر اساس سن و جنس و موقعیت افراد مشخص می شوند . از این رو تهدید موثر در هر فرد متفاوت است و تشخیص آن با قاضی است .

- علاوه بر این تهدید باید موضوعی باشد که امکان انجام آن از نظر عقلی وجود داشته باشد .

- ترس از کسی بدون اینکه فرد عمل تهدید آمیزی انجام داده باشد ، تهدید محسوب نمی شود .

تمامی شرایطی که برای تحقق جرم تهدید ذکر شد در ارکان جرم تهدید دسته بندی می شوند .


 

 






منبع : آیا تهدید کردن جرم است ؟

انواع وصیت نامه تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد ؟ , چک برگشتی چیست و نحوه وصول آن چگونه است ؟ , ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن , نحوه شکایت کیفری از چک برگشتی و مهلت آن , گواهی عدم پرداخت و مهلت دریافت آن , دعوای حقوقی و کیفری و تفاوت آنها , ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری , شهادت دروغ و مجازات آن , شرایط شاهد و جرح و تعدیل شهود , انواع مهریه اعم از مهرالمثل ، مهرالمتعه و مهرالمسمی , نفقه زن چیست و ویژگی آن ,گواهی عدم امکان سازش چیست , طلاق از طرف مرد و مراحل آن , تعریف مال و انواع آن , تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق و شرایط اعمال آن , حقوق مالی چیست و انواع آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق , دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود , شباهت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت , تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق , آثار حقوقی تفاوت مال منقول و مال غیر منقول , حضانت فرزندان بعد از طلاق , ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه توسط مرد , جرم قابل گذشت ، شرایط و نحوه اعمال آن , طلاق از طرف زن و موارد آن , آیا تهدید کردن جرم است ؟

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2941
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 244
  • باردید دیروز : 591
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 244
  • بازدید ماه : 7,559
  • بازدید سال : 85,995
  • بازدید کلی : 697,522